At vi har kommet så langt er helt ubeskrivelig for meg. Både fordi det har krevd en seriøs innsats for å nå dit, men også fordi det på en god måte beskriver den støtten til Watery.dk jeg virkelig har merket her i 2018. Jeg vil først si tusen takk for det.
Derfor er jeg også fortsatt umåtelig takknemlig for hver eneste bestilling. Hver og en bringer et lite smil frem :)
Men med det målet nådd og beskrevet, vil jeg egentlig prøve å ta dere litt tilbake gjennom året hos Watery.dk, sett fra mitt perspektiv som hovedtrener for TeamWatery og Watery.dk. Hva ser jeg som de største høydepunktene for Watery, og muligens litt om hvor Watery beveger seg hen i 2019.
Først vil jeg gjerne takke de (sentral) vennene og samarbeidspartnerne, som hver dag gjør en forskjell bak skjermen uten å bli nevnt, og sikrer at alt kan henge sammen og Watery kan oppleve den høye veksten vi tross alt har hatt:
- Mathias Bjørndal som i 2018 har programmert vår nåværende butikk og daglig forbedrer den ytterligere.
- Jonas Wiuff som i 2018 har laget praktisk talt alt grafisk materiale for Watery.dk, inkludert våre svømmeplakater, flyers og nye håndklær.
- Mike Jensen for å sikre at så mange av dere har kunnet finne Watery når dere har søkt på ”badedrakt” og mye annet på Google.
- Stefan Lave for å sikre at flest mulig har kunnet finne Watery i de organiske søkeresultatene på Google.
- Mathias Johannesen (min lillebror) som pakker alle helgepakker, slik at de kan sendes ut allerede på mandag.
- Krestian Gelmark som har plassert alle produktene på lager fra alle leverandørene.
- Paw (min far) som har hatt kontroll på økonomien og vært den beste sparringspartneren, og Laila (min mor) for å gang på gang hjelpe til med opprydningen på lageret (og ikke minst tellingen av lageret) når jeg selv har hatt for mange oppgaver.
Videre har vi gjennom året også hatt en rekke praktikanter som jeg vil takke for deres innsats.
Uten deres ubestridte arbeidsinnsats for Watery kunne jeg aldri levd ut min største drøm. TAKK.
Men la oss begynne med å se tilbake på 2018. Det var jo virkelig et begivenhetsrikt år, hvor jeg virkelig føler at Watery.dk har blitt akseptert både i bransjen blant dere 230.000 svømmere i Danmark, men også på den brede e-handelsscenen i Danmark.
Januar – Januarsalg
Etter en overveldende Black Friday og julesalg i 2017, startet 2018 ut med et nesten like vilt Januarsalg. Hele januar gikk nesten med.
Februar – Politiken og Daniel Skaaning
I begynnelsen av februar våknet jeg opp til nyheten om at de utenlandske nettbutikkene i stor grad vant markedsandeler på bekostning av oss danske, og at politikerne, med Brian Mikkelsen i spissen, hadde besluttet å opprette et e-handelsenter som et svar på dette. Det var jeg ikke fornøyd med, da danske nettbutikker primært trenger rettferdige markedsbetingelser – ikke bare kunnskap. Det er ganske enkelt umulig å matche utenlandske priser på grunn av en rekke betingelser. Dette resulterte i en kommentar i Politiken.
I februar hadde vi også laget en avtale med den danske OL-svømmer og rekordholder Daniel Skaaning, om at han skulle ta våre følgere på Instagram med på hans treningsleir. Det samme gjorde vår TeamWatery ambassadør Daniel Steen Andersen på hans leir. Dette resulterte i noe virkelig interessant og var en stor kvalitetsstempel for Watery som en nettbutikk til oss svømmere.
Mars – Svømmestevner og E-handelskonferanse Danmark 2018
Alle fire helger i mars var jeg ute med vår store svømmebod til forskjellige svømmestevner. Virkelig flott å møte mange av dere som trofast handler på nettbutikken i virkeligheten. Vi besøkte både Kolding, Taastrup og Ikast.

Videre hadde jeg blitt invitert på scenen til vår bransjeorganisasjon FDIH´s store konferanse E-handel Danmark i Århus for å snakke om utviklingen av Watery og hva jeg hadde gjort riktig. Virkelig flott å få dele mine erfaringer med Watery med over 300 andre e-handlere.

April – Badehetter til Esbjerg, støtte av ”Svøm Danmark rundt”
Gjennom året har vi levert badehetter til over 50 danske svømmeklubber, men det var likevel litt spesielt å levere Esbjerg Svømmeklubs race-caps, som de skulle bruke under det store Danish Open.

I tillegg støttet vi Lars i hans ville prosjekt ”Svøm Danmark Rundt” med diverse flott badetøy og svømmeutstyr som gjennom sommeren skulle ut på en unik reise: Å svømme hele Danmark rundt – noe ingen før har gjort. Underveis samlet han også inn penger til overvektige barn og folk med depresjon. Det var flott å støtte dette, og det at Watery’s badehetter kom på nasjonal TV i Danmark er bare et ekstra pluss.
I april endte Watery også på forsiden av Ekstra Bladet online med en liten inspirasjonshistorie for andre unge som ønsker å bli gründere. I løpet av den første timen etter publisering ble besøksrekorden på Watery.dk, med over 1.500 på siden samtidig, slått. Ganske vilt.
Mai – E-handelsprisen, konfirmasjoner, Brasil
For mange står mai i konfirmasjonens tegn. Det gjorde det også for en av våre kunder. Her hadde barnet ønsket seg et svømmetema til sin konfirmasjon, og vi fikk en litt annerledes oppgave med å lage 4 forskjellige typer badehetter: En type med gjestenes navn på som invitasjon, en type med konfirmantens navn til bordet, en type med de enkelte deltakernes navn som bordkort og til slutt en spesialdesignet badehette som kun han konfirmanten har i hele verden. Det var en ganske kul oppgave.

Midt i mai var jeg selv blitt invitert til Brasil av den tidligere e-handelsjef for bilka.dk sammen med 4 andre dansker for å holde et innlegg på en av verdens største e-handelskonferanser ”Vtexday” med 14.000 deltakere. Igjen, fullstendig surrealistisk og utrolig stort, men nå vet de i det minste allerede hva Watery er i Brasil, hvis vi en dag skulle utvide dit. Men utover mitt eget innlegg var det mest av alt en tur hvor jeg tok med meg mye inspirasjon hjem til forbedring av Watery.dk fra ledere bak Bestseller, Asos.com, Netflix og flere.

Umiddelbart etter min hjemkomst fra Brasil, hvor Mathias for øvrig sørget for at alle deres pakker fortsatt kom ut til tid etter bestilling, så ble Watery nominert til hele to priser ved E-handelsprisen avholdt av Foreningen for Dansk Internethandel. Nemlig til ”Årets ener” og ”Beste nye e-handelsvirksomhet”. Her vant Watery som kjent ”Årets ener” og ble den 5. beste nye e-handelsvirksomhet etter et stort prisutdelingsshow. Nok en fullstendig urealistisk opplevelse, som nok en gang bekreftet for meg det harde arbeidet bak Watery. Vil dere lese mer om dette, skrev jeg dette innlegget tilbake i mai.
Juni og Juli – Masse forsendelser
Gjennom juni og juli var fokuset på å håndtere en økende mengde forsendelser, fordi danskene i ekstra stor grad trengte bikinier og badeshorts på grunn av den hete varmen. Så det gikk i hovedsak disse to månedene med til.
August – Høstkolleksjoner
Tilbake igjen i slutten av august kom de lenge etterlengtede høstkolleksjonene fra først Arena, så Speedo og til slutt Funkita/Funky Trunks hjem. Dette betydde at det i løpet av en uke ble opprettet nesten 400 nye produkter med all verdens forskjellig flott badetøy.
September – Watery 3.0
Den ene forbedringen som har opptatt min tid og interesse mest i 2018, var et prosjekt Mathias og jeg begynte å legge planer for i slutten av januar.
Bakgrunnen var at vi siden starten hadde bygget Watery.dk på en mal i butikksystemet, da dette var billigere i starten, men dette begynte å gi større og flere problemer ettersom jeg ønsket flere funksjoner og det kom en økende mengde produkter og besøkende.
Vi valgte derfor å starte helt fra bunnen og kode hele siden fra grunnen av. Et oppdrag som var større enn først forventet, da jeg fortsatte å komme med nye funksjoner som også skulle implementeres.
Så den første fristen i mai ble raskt skjøvet fram gang på gang inntil vi endte opp her i september. Men så var plattformen også klar.
I dag kan jeg se tilbake på den beste strategiske investeringen til dags dato – både fordi jeg kan se på tallene at dere setter pris på butikkens nye funksjoner og brukervennlighet, men også den tilbakemeldingen jeg faktisk mottar i chat og etter kjøp. Det er like flott hver gang.
Ellers gikk hele september med da det siste en gang for alle skulle gjøres ferdig.
Oktober – 2-års fødselsdag, videoopptak, selfmade, nye plakater
Oktober begynte hardt ut med en overveldende 2-års fødselsdag for Watery. Her slo vi den forrige omsetningsrekorden på én dag fra Black Friday året før. Det var fantastisk.
Deretter stod den på litt hemmelige videoopptak med Watery-ambassadør Rasmus Udbye og Krestian. Jeg har nemlig et mål om å bringe mer av min og våre ambassadørers kunnskap om våre mange svømmeprodukter ut til dere på en lett fordøyelig måte – og her vil video spille en sentral rolle. Opptakene foregikk både i vann og på land. Dette er forventet klart i løpet av januar i år, men se en liten sniktitt derfra her.
I oktober lanserte et annet selskap, Lunarway, en konkurranse for gründere kalt Selfmade. I den forbindelse laget de en rekke videoer om andre gründere, inkludert Watery.
I slutten av oktober ble Jonas også ferdig med de nyeste svømmeplakatene. Og de har allerede blitt tatt godt imot før jul, hvor en del av de nye nå nærmer seg utsolgt igjen. Dette bekrefter for meg at Watery skal fortsette å utvikle nye og annerledes produkter som ingen andre svømmebutikker har. Det blir mye mer av dette i løpet av det nye året.
November – Black Friday, 60 ambassadører
November ble 100% viet til Black Fridays tegn. Det er en ekte festdag for alle nettbutikker som Watery, og nok min personlige favorittdag i året. Og det utviklet seg raskt til den langt største dagen i Watery's historie – både målt på besøkende på butikken, antall bestillinger og telefonen og livechatten glødet hele dagen. Vi nådde nesten 1.000 ordre på de 24 timene – noe som også betydde at 10 unge gutter nærmest i 12 timer i strekk pakket deres mange bestillinger til langt ut på natten. En liten "morsom" bemerkning fra dagen er at jeg ved en feil satte en svømmetaske ned fra normalt 469 til 124 kr i stedet for de planlagte 248 kr. Feilen oppdaget jeg 10 minutter senere – men da var alle 26 taskene i den fargen allerede solgt. Det var noen som fikk en skikkelig billig julegave der, hva.


Noe av det som også gjorde dette mulig var at nærmere 60 av de beste svømmerne hadde gått med på å reklamere litt for Watery dagene før. Det var utrolig flott å oppleve den støtten til Watery fra så gode og respekterte svømmere. Med den kampanjen nådde Watery ut til nesten 70.000 svømmere, innleggene fikk tilsammen 5.400 likes, og 11.000 var inne på Watery.dk's Instagram-profil.
Desember – Jul
Ja, i desember ble det ikke mye tid til annet enn å sørge for at deres bestillinger kom raskt ut og før julaften. Og det var også det viktigste. Alt ble levert til tiden, men det er ingen hemmelighet at kontoret var overfylt med opppakkede esker, pakkelapper, plasserte produkter osv. Men det så dere selvfølgelig ikke. Alt i alt ble desember nok en rekordmåned som de 11 foregående.
Ikke bare høydepunkter
Samlet sett, når jeg ser tilbake på alt som har skjedd hos Watery i 2018, er jeg ganske godt fornøyd i forhold til det jeg planla ved starten av året. Generelt har det vært et år med fokus på å nå ut til en bredere gruppe svømmere, hvor jeg har valgt å investere mye penger og ikke minst timer for å legge et solid fundament til 2019 og fremover.
Men det har absolutt ikke bare vært høydepunkter, og det synes jeg er viktig å nevne. Jeg kunne nemlig nevnt like mange episoder som ikke var så kule som de ovennevnte kule tingene, men disse episodene tas naturligvis internt og er derfor vanskelige å nevne. Men, jeg kan nevne at jeg f.eks. bestilte inn litt for mange varer på en gang i august, da spesifikt ett av merkene ikke solgte som forventet, og vi dermed brant inne med for mye i forhold til likviditeten (men det er heldigvis løst nå). En annen ting var at 2018 også ble året hvor Watery's direkte konkurrenter virkelig fikk øynene opp for Watery - på godt og vondt. De ville heller fokusere på Watery i stedet for sin egen virksomhet, men det bestemmer de selvfølgelig selv. Uansett har det bare gjort min personlige sult for å gi dere som kunder i Watery en mye bedre kundeopplevelse, slik at dere ikke engang vil vurdere andre butikker når det gjelder svømmeutstyr og badetøy. Er det ikke en avtale, bare mellom deg og meg? ;)
Hva med 2019?
Så nådde vi helt ned til slutten av 2018, for øvrig imponerende hvis du fortsatt er med, men så er det også tid for å se litt inn i 2019. Et år jeg ser ufattelig mye frem til.
Grunnleggende vil jeg fokusere på de samme tiltakene som i 2018 – Mer kunnskap om våre produkter ut til dere gjennom video og tekst, daglig fokus på forbedring av din opplevelse på nettbutikken, samt ikke minst bedre og raskere service på chat, mobil og e-post.
Dertil kan jeg også komme med en liten avsløring om at jeg i hemmelighet de siste 3 månedene har forberedt at Watery her i Q1 kan åpne i både Sverige og Norge, slik at resten av Skandinavia også kan glede seg over oss.
Jeg håper inderlig at du fortsatt vil være med på reisen – jeg er klar som aldri før for å gi deg en kundeopplevelse utover det vanlige!
Daniel Johannesen,
TeamWatery leder