En start med (mye) vann i øynene
Det gikk ikke mer enn et par år hjemme i kjelleren, med salg av kjent badetøy og svømmeutstyr før drømmen om å etablere Waterys eget svømmemerke kom snikende.
Et stort skritt som ulmet lenge, men den berømte aha-opplevelsen kom allikevel for meg en sen kveld i august 2018, hvor jeg som alltid ga råd til kundene i Watery på chatten inntil 22.00.
Da skrev en mor (og morgensvømmer) til meg. Jeg kunne se at det siste året hadde hun lagt inn 7 ordre hos oss – kult, var min første tanke, men hun utdypet raskt sitt innledende «Hei».
«Jeg har nettopp mottatt det femte paret svømmebriller fra dere på 3 uker. Akkurat som alle de andre jeg har prøvd, og deretter returnert, så lager de røde merker rundt øynene og det kommer inn vann som en liten foss etter bare få svømmebaner. Er det virkelig standarden, Daniel??»
Jeg kjente godt til frustrasjonene, både fra andre kunder og fra mine egne knappe 10 år som konkurransesvømmer (se bare bildet med meg på en typisk treningsleir). Ikke nok med at disse etablerte merkene var dyre, så hadde flere av de også en dårlig passform og det virket som alle var designet til eliten. Og fargene? Fifty shades of boooring…
Det var dråpen som gjorde at jeg skapte et alternativt vannsportmerke som produserte kvalitetssvømmeutstyr og badetøy i fargerike skandinaviske farger med direkte distribusjon til kundene og dermed rent faktisk kunne selges til en fair pris.
Denne "standarden" som moren lette etter, endte altså med å bli Watery selv.