Retur og bytte - FAQ

Hvordan returnerer eller bytter jeg en vare?

Vår returprosedyre er rask og enkel for deg – vi synes nemlig (også) at det er mange andre ting i livet det er morsommere å bruke sin tid på :) Spesielt å skulle lete etter printere (hvem har egentlig det mer?), så derfor har vi også sørget for at du ikke trenger det.

Prosessen består av 3 trinn

1. Fyll ut vårt online returformular

2. Send pakken tilbake

3. Vårt lager behandler returneringen din

Trinn 1 – fyll ut returformularet

- Gå til watery.no/pages/retur

- Fyll ut ordrenummeret (er i din ordrebekreftelses e-post) og e-postadresse (den du har brukt under bestillingen) og klikk på «Velg varer»

- Velg de produkter som du ønsker å returnere

- Velg grunnen til at du returnerer produktene

- Trykk på "Returner varer"

Da får du ut en Bring-returkode eller Bring-returlabel (du velger selv hva du vil bruke). Disse sendes også til din e-postadresse. Med returkoden trenger du ikke en printer, men skriver bare de 9 sifrene utenpå pakken.

Trinn 2 – Send pakken tilbake til oss

- Pakk forsvarlig inn produktene du ønsker å returnere. Du kan fint bruke pakke-posen som vi opprinnelig sendte pakken i, da den har dobbelt klebing. Det er enkelt og miljøvenlig. 

- Sørg for at alle produktene har den originale emballasje, slik da du mottok dem. Dette er nødvendig for en suksessfull returnering.

- Lever pakken hos din nærmeste Post i butikk. Du kan finne den som er nærmest deg her. 

Vi benytter kun Bring til returnering av pakker. 

Trinn 3 – Håndtering på vårt lager

- I løpet av 3-9 hverdager etter at du har levert inn pakken, vil Bring levere den hos oss. 

- Deretter behandler vi alle returer innenfor 24 timer – også i helgene. 

Alt i alt en prosess fra du oppretter returen, til den er behandlet, som er unnagjort på under 4-10  hverdager. Og det er til og med gjort enkelt for deg. 

Få raskt svar på dine returneringsspørsmål

Er du i tvil om hva det koster å returnere, kan du lese mer på vår returneringsside. 

Har du mottatt feil vare, så kan du lese mer i våre FAQ-svar, under “Jeg har mottatt feil vare”. 

Har du mottatt et ødelagt produkt eller en pakke som er ødelagt, så kan du lese mer i våre FAQ-svar, under “Jeg har mottatt et ødelagt produkt/min pakke er ødelagt”.

Er du fremdeles usikker på returprosessen?

Da er du alltid hjertelig velkommen til å kontakte vår kundeservice – vi hjelper deg med glede :) 

Les mer
Les mindre
Skal jeg returnere med deres retursystem og label/kode?

Vi har laget vårt retursystem så det er enkelt og raskt for deg, men også for oss.

Derfor tar vi kun imot returer som sendes gjennom dette retursystemet med Bring. Det håper vi du vil respektere. Da er nemlig pakken forsikret, og vi kan spore den underveis.

Alternativet er nemlig at vi ikke har tracking på din retur, hvis du selv sender pakken utenom systemet og dermed ligger ansvaret for pakken hos deg ifm. at den kommer sikkert frem til oss. 

I tillegg, så vet vi ikke hva du ønsker at skal skje med returneringen, hvis du ikke først har fylt ut vår prosedyre. 

Så det er en win-win, når du benytter retursystemet

Vi mottar/aksepterer ikke returpakker sendt i oppkrav eller til Post i butikk.

Les mer
Les mindre
Hvor lang returrett har jeg?

Å ende opp med noe man allikevel ikke har bruk for/ønsket, det er bare irriterende og dårlig for miljøet.

Så for at stress og jag i forbindelse med returnering hører fortiden til, så har vi forlenget de lovpliktige 14 dagers angrerett til 30 dagers full returrett samt hele 365 dager, hvis du ønsker å bytte innenfor samme produktkategori eller vil ha en tilgodelapp. 

Dette gjelder fra den dagen du mottar produktet, til den dagen vi mottar produktet hos oss. Dog tar vi det ikke så tungt, hvis det går en eller to ekstra. 

Men varen skal fremdeles være ny og ubrukt.

Du kan klikke her for å lese mer om hvordan du returnerer et produkt.

Les mer
Les mindre
Er det garanti/reklamasjonsrett på deres produkter?

Selvfølgelig er det det!

Alle våre produkter har 24 måneders reklamasjonsrett.

Helt grunnleggende, så blir alle feil på produktet som ikke er direkte forårsaket av din bruk, dekket.

Hvis det skjer at produktet går i stykker innenfor reklamasjonstiten/de 24 måneder, ber vi om at du sender oss en e-post med et bilde av det ødelagte produktet (helst ett av hele produktet samt nærbilde av der hvor skaden er). Hvis feilen kan vises bedre med en video, er du velkommen til å legge ved det, i stedet for et bilde. 

Deretter vil en av våre medarbeidere hjelpe deg innenfor 2 timer i åpningstiden og senest innenfor 24 timer. 

Blir reklamasjonen godkjent på e-post, vil du bli bedt om å sende produktet tilbake gjennom vårt retursystem for å reparere eller erstatte produktet, sender vi deg en ny med det samme (avhenger av produktets verdi). 

I denne prosessen skal du selvfølgelig sørge for å reklamere kort tid etter at du har oppdaget feilen. Hvis du reklamerer innenfor 10 dager etter at feilen er oppdaget, vil reklamasjonen alltid være rettidig. 

Dersom du mottar et defekt produkt, skal du gi oss beskjed om dette med det samme. Les mer om prosessen under "Jeg har mottatt et ødelagt produkt/min pakke er ødelagt?"

Blir reklamasjonen din godkjent og er berettiget, så betaler vi selvfølgelig alle fraktomkostninger, når du bruker vår retur portal. Husk sende varen tilbake i forsvarlig emballasje. 

Les mer
Les mindre
Har dere mottatt min returpakke?

Noen ganger er det vanskelig å være tålmodig. 

Men i forbindelse med din returnering, så kan vi ikke gjøre noe før vi mottar den fra Bring. Og du får automatisk en e-post, i samme sekund som vi gjør det. Det kan du stole på.

Normalt bruker Bring 3-9 hverdager på å levere pakken tilbake til oss, når du har levert den via Post i butikk. 

Når vi så mottar den fra Bring, så behandler vi alle returpakker innenfor 24 timer etter at vi har mottatt dem. 

Samlet sett, så betyr det at det håndteres innenfor 6 hverdager. I enkelte tilfeller kan det ta et par dager lengre tid. Så hvis du ikke har hørt fra oss innenfor 10 dager, så er du etter det, selvfølgelig velkommen til å sende oss en e-post, så hjelper vi deg i samarbeid med Bring..

Vi har enda ikke opplevd at en eneste returpakke, som blir sendt gjennom vårt retursystem, har forsvunnet eller ikke kommet tilbake til oss. Så det er bare å vente – vi kan dessverre heller ikke gjøre noe annet, før vi mottar pakken tilbake til oss.

Les mer
Les mindre
Deres retur-portal kan ikke finne min bestilling?

Hvis vår retur-portal ikke finner bestillingen din, så anbefaler vi du sjekket om opplysningene dine er korrekte.

Det skal være ditt opprinnelige ordrenummer samt den opprinnelige e-postadressen som ble tastet inn. Deretter skal du huske at ordrenummeret skal skrives akkurat på samme måte som i din ordrebekreftelse – altså med # foran og uten mellomrom til nummeret. 

Det kan være fordi angreretten er utløpt, og da vil portalen automatisk avvise din returnering. Hvis ordren din er bestilt for mer enn 2 år siden, så vil det altså være derfor. 

Virker det fremdeles ikke, etter at dette er sjekket, så kontakter du selvfølgelig bare oss, så kan vi hjelpe deg med problemet. 

Les mer
Les mindre
Kan jeg få pengene refundert til et annet kort enn det som det ble betalt med?

Vi er klar over det. Gaver som skal returneres er ofte noe verre plukk. 

Og det er det dessverre også mht. utbetaling av pengene til en annens kort, eller et annet kort enn det som opprinnelig ble brukt.

Vi kan nemlig ikke refundere penger til et annet kort, enn det som opprinnelig ble brukt, av sikkerhetsmessige årsaker. Det er altså ikke oss som bestemmer at det skal være slik. 

Men vi har selvfølgelig et par andre muligheter

1. Få refunderingen på det opprinnelig brukte kortet, eller koordinere internt hos dere, eller kontakt din kortutsteder for å få hjelp til å motta en tilbakebetaling, selv om du ikke har kortet lengre. 

2. Få en tilgodelapp på beløpet i stedet for. Da sparer dere i tillegg retur-kostnadene.

Les mer
Les mindre
Hvor finner jeg ordrenummeret mitt?

Et evig spørsmål, men bare rolig: – det er nemlig enkelt!

Ved alle bestillinger blir det sendt en ordrebekreftelse som sendes på e-post. Se hvordan den ser ut nedenfor.

Der er så det 6-sifrede nummeret som starter med «#» (tegnet # er en del av ordrenummeret). Ordrenummeret kunne altså f.eks. vært #123456. 


Hvis du ikke kan finne ordrebekreftelsen, så sjekk først spam-mappen, da den kan ha havnet der. 

Alternativt kan du finne ordrenummeret på den fraktlabelen som sitter på den mottatte forsendelsen. 

Les mer
Les mindre
Trenger jeg å lage en ny ordre for å bytte?

Ja, det skal du – på en helt ny ordre. 

Vi opplevde nemlig det selv, og tenkte: "Jeg passer ikke denne størrelsen, så jeg skal ha den i en annen størrelse. Men det tar jo 3, 4, 5, 6 og kanskje 7 dager før jeg mottar den, for den jeg har, skal først sendes tilbake. Og hva hvis de ikke har den størrelsen på lager som jeg skriver på returseddelen at jeg ønsker i stedet for?"

Det plukket ønsket vi ikke at våre kunder skulle oppleve. 

Så derfor har vi laget retursystemet ifb. med et bytte, slik at du bare bestiller en helt ny ordre på hjemmesiden, som vi sender på samme måte som en helt alminnelig ordre. 

Rett etter din nye bestilling, så fyller du ut i vår returportal, hvor du "logger inn" med din opprinnelige ordre og ordrenummer, velger "Bytte", skriver ditt NYE ordrenummer i kommentarfeltet og sender din opprinnelige ordre tilbake med pakkeetiketten som hører til. 

Alt dette, uten at vi enda har mottatt returpakken din, har vi sendt din nye ordre, så du kan ha den innenfor en dag, og når vi så mottar returpakken etter 3-9 hverdager, så refunderer vi alle pengene for din opprinnelige ordre, også dermed har du bare betalt for en av ordrene. 

Når du skal bytte, som forklart ovenfor, betaler vi returfrakten så du unngår å betale de 94 kronene du normalt ville betalt når du bruker returlabelen, som du ellers ville betale ved en alminnelig refundering. 

Returnering som et bytte, aksepteres bare såfremt det reelt er et bytte – altså fra ett eller flere produkt(er) til et eller flere andre innenfor samme produktkategori. Altså fra en badedrakt til jenter, til en annet badedrakt til jenter – altså IKKE fra en svømmebrille til et par badebukser. I så fall er det bare en alminnelig refundering. Dette sjekkes opp ved mottakelse av returpakken, hvor sjekker at din opprinnelige ordre stemme overens med din nye.

Les mer
Les mindre
Returpakken har kommet tilbake til meg igjen?

Det beklager vi. 

Dette skjer dette, hvis du har sendt pakken tilbake i samme emballasje, men ikke har fjernet den opprinnelige pakkelabelen, eller tydelig satt kryss/strek over den.

Du er derfor nødt til å hente den igjen, lage en returkode/returlabel her og sende den til oss igjen. Bare husk å fjerne andre pakkelabels/streke over dem. 

Du betaler naturligvis ikke for denne ekstra gangen – feil skjer jo hos alle en gang imellom.

Les mer
Les mindre
Betaler jeg selv for returnering?

Om du skal betale for returen kommer an på årsaken og ønsket med returneringen. 

Uansett hvorfor du ønsker det, eller skal returnere, så foregår det via vår returportal, hvor alle årsaker er listet opp. 

Men la oss prøve å liste årsakene nedenfor og de omkostningene vedrørende disse.

1. En alminnelig returnering/refundering.
Du har mottatt ett eller flere produkter som du ikke ønsker å beholde. Slik er det noen ganger. I så fall trekkes det 94 kr. fra din refundering for bruk av vår returlabel, når returpakken mottas hos oss og behandles. Din opprinnelige frakt refunderes heller ikke, hvis hele din ordre er blitt returnert. 

2. Bytte

Hvis du bytter ett eller flere produkter, så er byttet og bruken av returlabel helt gratis og dermed altså uten omkostninger for deg. Vi refunderer hele din opprinnelige ordre, uten å trekke fra de 94 kronene. 

3. Få en tilgodelapp
Vi tilbyr at du i stedet for alminnelig retur, kan få en tilgodelapp hos Watery.dk, som så sendes via e-post. Velger du denne muligheten, så er bruk av vår returlabel helt gratis og det trekkes ikke fra 94 kr. 

4. Feillevert vare 

Dette er selvfølgelig vår feil og derfor koster ikke denne returneringen med vår label noe. Hverken tilbake til oss og frem til deg igjen. 

5. Reklamasjon
I dette tilfellet skal du kontakte oss før du sender tilbake. Blir du bedt om å sende varen tilbake, så betaler vi selvfølgelig for labelen hit og også for å sende et nytt/reparert produkt tilbake til deg. 

6. Mangler en vare i forsendelsen
I dette tilfellet skal du bare kontakte oss og deretter sender vi den manglende varen for vår regning. 

Så helt overordnet ved returnering:
- Bytting er gratis
- Alminnelig refundering koster 94 kroner.
- Ved en tilgodelapp er returen gratis. 

Les mer
Les mindre
Kan jeg bytte/returnere varer i deres fysiske showroom?

Hvis du har kjøpt en vare online eller fysisk, som du allikevel ikke får bruk for eller ønsker å bytte, så kan du dessverre ikke gjøre det i vårt fysiske showroom. Du kan heller ikke bare etterlate returer hos oss.

Vi har dessverre måtte innse at det skaper for mange utfordringer og feil, når det går utenom vårt normale retursystem. 

Derfor har vi valgt å fokusere på det vi er gode til – nemlig utelukkende å hjelpe alle våre kjære kunder online. 

Derfor skal du gjennomføre din returnering gjennom vårt online retursystem 

Men du kan fremdeles, raskt og enkelt, hente dine varer på vårt lager. Se mer under “Kan jeg hente min ordre på deres lager/i showroomet?

Les mer
Les mindre
Kan jeg returnere ved å ikke hente bestillingen?

Hvis du har angret på din bestilling etter at den var sendt, men enda ikke hentet bestillingen i Post i butikk, så tas det dessverre ikke som en gyldig returnering. Dessverre skal du ikke bare la den bli liggende i Post i butikk og vente på at den blir sendt tilbake.

Dette skyldes at ikke har noen ordreinformasjon for din returnering, samt hva du ønsker at skal skje med den. 

For å unngå forsinkelser, så anbefaler vi altså at du henter pakken din, fyller ut vårt retursystem og deretter sender den tilbake til oss. Det vil gjøre at du på en trygg måte, og enda raskere, får pengene tilbake eller byttet bestillingen din.

Les mer
Les mindre
Produktet mitt har gått i stykker, hva gjør jeg?

Det beklager vi. Ødelagte produkter er ikke noe kule, så vil gjøre vårt beste for å få ordnet alt igjen.

Vennligst send en e-post med et bilde av det ødelagte produktet til vår e-post. En av våre supportmedarbeidere vil deretter vende tilbake til deg for å få rettet opp situasjonen.

Så lenge du bare er innenfor 2-års garantien og du ikke kjørte over produktet med en monstertruck ;)

Les mer
Les mindre

Levering & forsendelse

Retur og bytte

Prisgaranti

Betaling og sikkerhet

Produkter og lager

Produktanbefalinger

Gjennomføre bestilling

Rabattkoder / diverse

Størrelsesguides

Fant du ikke svaret på spørsmålet ditt?

Ring oss:
23 50 36 88
Skriv til oss
Support@watery.no
Chat med oss

Åpningstidene er man-fre: 08-22. Lørdag: 10-16, søndag: 16-22

Anbefalt for ditt kjøp

32% kjøper disse produktene sammen med handlekurven din

Lukk
  • Søkeresultater
  • Produkter

Søkeresultater

    Ingen resultater for ""

    Spør vår kundeservice

    Ring til oss

    23 50 36 88

    Skriv til oss

    support@watery.no

    Åpningstider

    Ma-Fr: 08-22 / Lø-Sø: 10-22

    Chat med oss

    I høyre hjørne